Odzywianie

Świadome jedzenia

Mindful eating to utrzymywanie w danej chwili świadomości jedzenia i picia, które wkładasz do swojego organizmu. Polega na obserwacji tego, jak jedzenie wpływa na nasze samopoczucie i jakie sygnały wysyła nasze ciało na temat smaku, zadowolenia i sytości. Mindful eating wymaga, byś po prostu uznał i zaakceptował, a nie oceniał obserwowane uczucia, myśli i odczucia cielesne. Może to obejmować proces kupowania, przygotowywania i podawania jedzenia, jak również jego spożywania.

Dla wielu z nas, nasze ruchliwe codzienne życie często czyni posiłki pospiesznymi. Jemy w samochodzie dojeżdżając do pracy, przy biurku przed ekranem komputera lub na kanapie oglądając telewizję. Jemy bezmyślnie, pochłaniając jedzenie bez względu na to, czy jesteśmy jeszcze głodni, czy nie. W rzeczywistości często jemy z powodów innych niż głód – aby zaspokoić potrzeby emocjonalne, rozładować stres lub poradzić sobie z nieprzyjemnymi emocjami, takimi jak smutek, niepokój, samotność czy nuda. Mindful eating jest przeciwieństwem tego rodzaju niezdrowego, „bezmyślnego” jedzenia.

Mindful eating nie polega na byciu perfekcyjnym, jedzeniu zawsze właściwych rzeczy, czy nie pozwalaniu sobie na jedzenie w biegu. Nie chodzi też o ustanowienie ścisłych zasad dotyczących tego, ile kalorii można zjeść lub jakie produkty należy włączyć do diety, a jakich unikać. Chodzi raczej o to, by skupić wszystkie swoje zmysły i być obecnym podczas zakupów, gotowania, podawania i spożywania posiłków.

Chociaż mindfulness nie jest dla każdego, wiele osób odkrywa, że jedząc w ten sposób, nawet tylko przez kilka posiłków w tygodniu, można stać się bardziej dostrojonym do swojego ciała. To może pomóc Ci uniknąć przejadania się, ułatwić zmianę nawyków żywieniowych na lepsze i cieszyć się lepszym samopoczuciem, które wynika ze zdrowszej diety.

Korzyści płynące z uważnego jedzenia

Zwracając baczną uwagę na to, jak się czujesz podczas jedzenia – na fakturę i smak każdego kęsa, na sygnały głodu i sytości, na to, jak różne pokarmy wpływają na Twoją energię i nastrój – możesz nauczyć się delektować zarówno jedzeniem, jak i doświadczeniem związanym z jedzeniem. Uważność na jedzenie może poprawić trawienie, sprawić, że będziesz syty przy mniejszej ilości jedzenia i wpłynąć na mądrzejsze wybory dotyczące tego, co będziesz jadł w przyszłości. Może również pomóc uwolnić się od niezdrowych nawyków związanych z jedzeniem.

Jedzenie w sposób przemyślany może pomóc Ci:

Zwolnić i odpocząć od zgiełku dnia, łagodząc stres i niepokój.

Zbadać i zmienić swój związek z jedzeniem – pomaga zauważyć, kiedy sięgasz po jedzenie z powodów innych niż głód.

Czerpanie większej przyjemności z jedzenia, które spożywasz, ponieważ uczysz się zwalniać i bardziej doceniać swoje posiłki i przekąski.

Dokonywanie zdrowszych wyborów dotyczących tego, co jesz, poprzez skupienie się na tym, jak każdy rodzaj jedzenia sprawia, że czujesz się po jego spożyciu.

Usprawnienie trawienia poprzez wolniejsze jedzenie.

Szybciej poczujesz się najedzony, jedząc mniej jedzenia.

Nawiąż większą więź z tym, skąd pochodzi jedzenie, jak jest produkowane i jaką drogę przebyło, by znaleźć się na Twoim talerzu.

Jedz w zdrowszy, bardziej zrównoważony sposób.